eHerkenning mag verplicht worden bij elektronische belastingaangiftes

Op 1 januari 2020 werd de eHerkenning ingevoerd bij het doen van de belastingaangiftes voor ondernemers. Deze invoering stuitte op best wat weerstand: eHerkenning moet gekocht worden bij een commerciële aanbieder, wat betekent dat je moet betalen om je aangifte te kunnen doen en belasting te kunnen betalen. Ondanks het feit dat deze aanschaf (voorlopig) wordt vergoed, blijven sommige ondernemers hier ontevreden. Maar waarom mag het dan toch verplicht worden? MenL zet de feiten voor je op een rij!
eHerkenning voor bedrijven verplicht

DigiD voor bedrijven

eHerkenning is eigenlijk een soort DigiD voor bedrijven: je logt hiermee als bedrijf in bij overheidsinstanties. Met één inlog kun je bij verschillende instanties inloggen. Zo kun je het gebruiken om belastingaangifte te doen, maar ook om een vergunning of subsidie aan te vragen. eHerkenning heeft verschillende niveaus van inlegmiddelen. Het niveau dat jij nodig hebt, hangt af van het beveiligingsniveau dat het doel vereist. Vraag je bijvoorbeeld een omgevingsvergunning aan? Dan volstaat niveau 1. Maar als je een octrooi wil aanvragen, heb je niveau 4 nodig. Bij dit betrouwbaarheidsniveau wordt je paspoort of ID-kaart gecontroleerd.  

Voldoende basis in de wet voor verplichting van eHerkenning

De advocaat generaal van de Hoge Raad heeft in juni 2022 geconcludeerd dat de overheid ondernemers mag verplichten om eHerkenning te gebruiken bij het doen van belastingaangiftes. Hiermee is hij ingegaan tegen het vonnis van de rechtbank Gelderland. Deze oordeelde eerder dat een wettelijke basis voor het verplicht gebruik ontbreekt zolang de Wet digitale overheid niet van kracht is. De advocaat generaal concludeerde daarentegen dat ook de bestaande wetgeving voldoende basis biedt om eHerkenning te verplichten.   

Vraag jouw eHerkenning aan

De minister mag dus niet alleen nadere eisen stellen aan de inhoud van een aangifte, maar ook aan de manier waarop deze elektronisch wordt ingediend. Heb jij nog geen eHerkenning aangeschaft? Doe dit dan snel! Je kunt hiervoor compensatie aanvragen op RVO.nl. Uiteraard kan jouw favoriete cijferheld je ook helpen bij de aanvraag en/of de compensatie. Neem vooral contact met ons op als we je hierbij kunnen helpen!  

Verder lezen?

Een kantoor aan huis en de Belastingdienst: dit moet je weten!

Veel zzp’ers, startende bedrijven en zelfs gevestigde bedrijven doen het: wonen en werken in één pand. Met of zonder personeel, het lijkt ideaal om een kantoor of werkruimte aan huis te hebben, zeker als het nog niet van belang is om een pand te huren of te kopen. Maar is het ook zo ideaal? Een kantoor aan huis is niet altijd aftrekbaar. In dit artikel nemen we je mee in de feiten en voorwaarden van de Belastingdienst rondom een kantoor aan huis!

Belastingplan 2024 & de Inkomstenbelasting: de 5 belangrijkste voorstellen

Een tijdje terug schreven we een artikel over de belangrijkste voorstellen uit het Belastingplan 2024 voor het mkb. Maar uiteraard zijn er ook op het gebied van de inkomstenbelasting flink wat plannen en wijzigingen voorgesteld, waar we je ook graag in meenemen. Hoe ziet de inkomstenbelasting er vanaf volgend jaar vermoedelijk uit en wat kun je verwachten? Let op: het blijven voorgestelde plannen, de komende tijd zal blijken of dit alles daadwerkelijk wordt doorgevoerd. De plannen geven echter wel altijd een fijn kijkje in de toekomst. Lees je weer mee?