eHerkenning mag verplicht worden bij elektronische belastingaangiftes

Op 1 januari 2020 werd de eHerkenning ingevoerd bij het doen van de belastingaangiftes voor ondernemers. Deze invoering stuitte op best wat weerstand: eHerkenning moet gekocht worden bij een commerciële aanbieder, wat betekent dat je moet betalen om je aangifte te kunnen doen en belasting te kunnen betalen. Ondanks het feit dat deze aanschaf (voorlopig) wordt vergoed, blijven sommige ondernemers hier ontevreden. Maar waarom mag het dan toch verplicht worden? MenL zet de feiten voor je op een rij!
eHerkenning voor bedrijven verplicht

DigiD voor bedrijven

eHerkenning is eigenlijk een soort DigiD voor bedrijven: je logt hiermee als bedrijf in bij overheidsinstanties. Met één inlog kun je bij verschillende instanties inloggen. Zo kun je het gebruiken om belastingaangifte te doen, maar ook om een vergunning of subsidie aan te vragen. eHerkenning heeft verschillende niveaus van inlegmiddelen. Het niveau dat jij nodig hebt, hangt af van het beveiligingsniveau dat het doel vereist. Vraag je bijvoorbeeld een omgevingsvergunning aan? Dan volstaat niveau 1. Maar als je een octrooi wil aanvragen, heb je niveau 4 nodig. Bij dit betrouwbaarheidsniveau wordt je paspoort of ID-kaart gecontroleerd.  

Voldoende basis in de wet voor verplichting van eHerkenning

De advocaat generaal van de Hoge Raad heeft in juni 2022 geconcludeerd dat de overheid ondernemers mag verplichten om eHerkenning te gebruiken bij het doen van belastingaangiftes. Hiermee is hij ingegaan tegen het vonnis van de rechtbank Gelderland. Deze oordeelde eerder dat een wettelijke basis voor het verplicht gebruik ontbreekt zolang de Wet digitale overheid niet van kracht is. De advocaat generaal concludeerde daarentegen dat ook de bestaande wetgeving voldoende basis biedt om eHerkenning te verplichten.   

Vraag jouw eHerkenning aan

De minister mag dus niet alleen nadere eisen stellen aan de inhoud van een aangifte, maar ook aan de manier waarop deze elektronisch wordt ingediend. Heb jij nog geen eHerkenning aangeschaft? Doe dit dan snel! Je kunt hiervoor compensatie aanvragen op RVO.nl. Uiteraard kan jouw favoriete cijferheld je ook helpen bij de aanvraag en/of de compensatie. Neem vooral contact met ons op als we je hierbij kunnen helpen!  

Verder lezen?

Download: de essentiële onderdelen van een factuur op een rij

Als ondernemer voor de belastingdienst doe je elk kwartaal BTW-aangifte. Je berekent BTW over de producten en/of diensten die jij aan anderen levert, maar er wordt ook BTW aan jou gerekend als je iets (in)koopt of afneemt. Deze BTW mag je bij de BTW-aangifte weer aftrekken. Maar let op: dit mag alléén als de facturen de juiste elementen bevatten! Wat de essentiële onderdelen van een factuur zijn? Dat vind je in onze handige download. Lees snel verder!

Jaarverantwoordingsplicht voor zorgaanbieders: hoe zit het?

Veel zorgaanbieders krijgen vanaf 2023 te maken met de jaarverantwoordingsplicht. Een flinke mond vol - en misschien ook best een ingewikkeld iets. Vanaf boekjaar 2022 zijn de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de aanpassingswet Wtza (AWtza) van kracht. Hierdoor vallen tegenwoordig veel meer zorgaanbieders onder de meld- en vergunningsplicht, het interne toezicht en ook de jaarverantwoordingsplicht. Dit laatste komt vooral door de AWtza. Maar hoe zit het daar precies mee? MenL legt het uit!