eHerkenning mag verplicht worden bij elektronische belastingaangiftes

Op 1 januari 2020 werd de eHerkenning ingevoerd bij het doen van de belastingaangiftes voor ondernemers. Deze invoering stuitte op best wat weerstand: eHerkenning moet gekocht worden bij een commerciële aanbieder, wat betekent dat je moet betalen om je aangifte te kunnen doen en belasting te kunnen betalen. Ondanks het feit dat deze aanschaf (voorlopig) wordt vergoed, blijven sommige ondernemers hier ontevreden. Maar waarom mag het dan toch verplicht worden? MenL zet de feiten voor je op een rij!
eHerkenning voor bedrijven verplicht

DigiD voor bedrijven

eHerkenning is eigenlijk een soort DigiD voor bedrijven: je logt hiermee als bedrijf in bij overheidsinstanties. Met één inlog kun je bij verschillende instanties inloggen. Zo kun je het gebruiken om belastingaangifte te doen, maar ook om een vergunning of subsidie aan te vragen. eHerkenning heeft verschillende niveaus van inlegmiddelen. Het niveau dat jij nodig hebt, hangt af van het beveiligingsniveau dat het doel vereist. Vraag je bijvoorbeeld een omgevingsvergunning aan? Dan volstaat niveau 1. Maar als je een octrooi wil aanvragen, heb je niveau 4 nodig. Bij dit betrouwbaarheidsniveau wordt je paspoort of ID-kaart gecontroleerd.  

Voldoende basis in de wet voor verplichting van eHerkenning

De advocaat generaal van de Hoge Raad heeft in juni 2022 geconcludeerd dat de overheid ondernemers mag verplichten om eHerkenning te gebruiken bij het doen van belastingaangiftes. Hiermee is hij ingegaan tegen het vonnis van de rechtbank Gelderland. Deze oordeelde eerder dat een wettelijke basis voor het verplicht gebruik ontbreekt zolang de Wet digitale overheid niet van kracht is. De advocaat generaal concludeerde daarentegen dat ook de bestaande wetgeving voldoende basis biedt om eHerkenning te verplichten.   

Vraag jouw eHerkenning aan

De minister mag dus niet alleen nadere eisen stellen aan de inhoud van een aangifte, maar ook aan de manier waarop deze elektronisch wordt ingediend. Heb jij nog geen eHerkenning aangeschaft? Doe dit dan snel! Je kunt hiervoor compensatie aanvragen op RVO.nl. Uiteraard kan jouw favoriete cijferheld je ook helpen bij de aanvraag en/of de compensatie. Neem vooral contact met ons op als we je hierbij kunnen helpen!  

Verder lezen?

De gevolgen van de Wet Implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Per 1 augustus 2022 gelden er nieuwe regels om medewerkers te informeren over arbeidsvoorwaarden en de daarbij horende rechten en plichten. De Tweede Kamer is op 19 april 2022 akkoord gegaan met Wet Implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. De nieuwe wet maakt arbeidsvoorwaarden duidelijker en beter voorspelbaar. Het kan zomaar zo zijn dat jij als werkgever jouw arbeidsvoorwaarden eens goed onder de loep moet nemen of ze voldoen aan de nieuwe wet. Waar je dan op moet letten? MenL legt uit.

Enorme piek in ziekteverzuim: 5 tips om goed voor je medewerkers te zorgen

Het ziekteverzuim in Nederland lag in het tweede kwartaal van 2022 maar liefst 1,2% hoger dan in het eerste kwartaal van het jaar. Dat betekent dat er ruim 100.000 mensen niet aan het werk waren. Een flink probleem, zeker in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt. Om te voorkomen dat je medewerkers harder moeten werken (en dus meer risico lopen op uitvallen), is het dus belangrijk om goed voor je medewerkers te zorgen. Maar hoe doe je dat? MenL zet 5 tips voor je op een rij!