eHerkenning mag verplicht worden bij elektronische belastingaangiftes

Op 1 januari 2020 werd de eHerkenning ingevoerd bij het doen van de belastingaangiftes voor ondernemers. Deze invoering stuitte op best wat weerstand: eHerkenning moet gekocht worden bij een commerciële aanbieder, wat betekent dat je moet betalen om je aangifte te kunnen doen en belasting te kunnen betalen. Ondanks het feit dat deze aanschaf (voorlopig) wordt vergoed, blijven sommige ondernemers hier ontevreden. Maar waarom mag het dan toch verplicht worden? MenL zet de feiten voor je op een rij!
eHerkenning voor bedrijven verplicht

DigiD voor bedrijven

eHerkenning is eigenlijk een soort DigiD voor bedrijven: je logt hiermee als bedrijf in bij overheidsinstanties. Met één inlog kun je bij verschillende instanties inloggen. Zo kun je het gebruiken om belastingaangifte te doen, maar ook om een vergunning of subsidie aan te vragen. eHerkenning heeft verschillende niveaus van inlegmiddelen. Het niveau dat jij nodig hebt, hangt af van het beveiligingsniveau dat het doel vereist. Vraag je bijvoorbeeld een omgevingsvergunning aan? Dan volstaat niveau 1. Maar als je een octrooi wil aanvragen, heb je niveau 4 nodig. Bij dit betrouwbaarheidsniveau wordt je paspoort of ID-kaart gecontroleerd.  

Voldoende basis in de wet voor verplichting van eHerkenning

De advocaat generaal van de Hoge Raad heeft in juni 2022 geconcludeerd dat de overheid ondernemers mag verplichten om eHerkenning te gebruiken bij het doen van belastingaangiftes. Hiermee is hij ingegaan tegen het vonnis van de rechtbank Gelderland. Deze oordeelde eerder dat een wettelijke basis voor het verplicht gebruik ontbreekt zolang de Wet digitale overheid niet van kracht is. De advocaat generaal concludeerde daarentegen dat ook de bestaande wetgeving voldoende basis biedt om eHerkenning te verplichten.   

Vraag jouw eHerkenning aan

De minister mag dus niet alleen nadere eisen stellen aan de inhoud van een aangifte, maar ook aan de manier waarop deze elektronisch wordt ingediend. Heb jij nog geen eHerkenning aangeschaft? Doe dit dan snel! Je kunt hiervoor compensatie aanvragen op RVO.nl. Uiteraard kan jouw favoriete cijferheld je ook helpen bij de aanvraag en/of de compensatie. Neem vooral contact met ons op als we je hierbij kunnen helpen!  

Verder lezen?

Verduurzamen om hoge energiekosten voor bedrijven te voorkomen

De overheid stelt per 1 januari een prijsplafond in voor de energiekosten van huishoudens in Nederland. Zo’n zelfde maatregel zou voor veel bedrijven een uitkomst zijn komende winter, maar helaas is deze nog niet geïntroduceerd. Wel is duidelijk dat het kabinet werkt aan een pakket maatregelen voor het mkb. Tot die tijd kun je als ondernemer zelf ook een hoop doen. Je bedrijf verduurzamen bijvoorbeeld! Niet alleen gunstig voor je portemonnee (vooral op de lange termijn natuurlijk), maar ook voor het milieu! Benieuwd wat je kunt doen? MenL Cijferhelden legt het uit.

Prinsjesdag 2022: de 5 belangrijkste plannen voor ondernemers

Prinsjesdag 2022 - het nieuwe belastingplan is weer gepresenteerd! In de troonrede kondigde koning Willem-Alexander aan dat er flink wat plannen en maatregelen worden geïntroduceerd om de lage- en middeninkomens tegemoet te komen. Maar... Het geld dat hieraan uitgegeven wordt, moet natuurlijk ergens vandaan komen. Daarom worden er een aantal belastingen verhoogd, waardoor ook het MKB wordt geraakt. In dit artikel vertellen we je over de 10 belangrijkste wijzigingen voor 2023 waar jij als ondernemer rekening mee moet houden.