Met welke belastingwijzigingen moet je rekening houden in 2022?

De komst van een nieuw jaar brengt vaak ook wijzigingen met zich mee op het gebied van belastingen, salarissen en andere administratieve zaken. Ook in 2022 zijn er weer wat wijzigingen doorgevoerd. Benieuwd naar de meest belangrijke? In dit artikel zetten we ze voor je op een rij!
2022 belastingwijzigingen

Nieuwe bedragen voor het minimumloon

De bedragen van het wettelijk minimumloon zijn voor het nieuwe jaar weer gewijzigd. Het minimumloon is vastgesteld op basis van een volledige werkweek (36, 38 of 40 uur, afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent of de voor jouw sector geldende CAO). Let hier dus goed op bij de salarissen van het nieuwe jaar! Op deze pagina van de Rijksoverheid vind je alle bedragen, zowel per maand als per uur. Houd er rekening mee dat het minimumloon de komende jaren verder worden verhoogd. Het nieuwe kabinet wil het minimumloon namelijk stap voor stap verhogen met 7,5%.

Invoering thuiswerkvergoeding

Is thuiswerken in jouw organisatie inmiddels ook heel normaal? En wil je ook na de coronacrisis (deels) thuiswerken mogelijk maken? Dan kun je hier met ingang van 2022 een onbelaste vergoeding van thuiswerkkosten à €2,00 per dag voor aanbieden. Het bedrag is door het Nibud vastgesteld op basis van de gemiddelde extra kosten per thuisgewerkte dag. Wil je deze vergoeding voor jouw medewerkers beschikbaar stellen? Dan is het handig om duidelijke afspraken te maken, zodat je vervolgens een vaste vergoeding kunt geven.

Veranderingen in de tweede schijf vennootschapsbelasting 

Ook in de vennootschapsbelasting, de belastingen voor bedrijven, zijn wat wijzigingen doorgevoerd. De eerste tariefschijf van de vennootschapsbelasting wordt verlengd van €245.000 naar €395.000. het tarief voor winsten in de eerste tariefschijf blijft wel hetzelfde, namelijk 15%. Valt jouw winst in de tweede tariefschijf van de vennootschapsbelasting? Dan moet je rekening houden met een hoger tarief. Het tarief voor de tweede schijf wordt namelijk verhoogd van 25% naar 25,8%.

Belastingheffing werkelijk rendement box 3

De Hoge Raad heeft recent geoordeeld dat de in 2017 ingegane regeling van het belasten van het vermogen in box 3 in strijd is met het ongestoord genot van eigendom en het discriminatieverbod. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar eigenlijk houdt het in dat je mogelijk belasting kunt terugkrijgen over je heffingen in box 3. Momenteel word je in box 3 niet op basis van de werkelijke inkomsten uit je vermogen belast, maar op de veronderstelde vermogensmix en de veronderstelde rendementen per vermogenssoort.

De Hoge Raad is van mening dat hierbij sprake is van een onredelijke verhouding op het gebied van uitvoerbaarheid, realiteit en opbrengst. In de toekomst, zo vindt de Hoge Raad, moet worden uitgegaan van het werkelijk rendement. Momenteel is in het regeerakkoord afgesproken dat de eerste wijzigingen voor box 3 vanaf 2023 worden ingevoerd. Vanaf 2025 moet er een stelsel komen op basis van het werkelijk rendement. Bij MenL houden we deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Het zou namelijk zomaar zo kunnen zijn dat dit proces versneld wordt – en dat er dus eerder een stelsel is op basis van het wettelijk rendement. Als dit zo is hoor je dat uiteraard van jouw favoriete cijferhelden!

Wil je meer weten over de wijzigingen voor het nieuwe jaar of ben je benieuwd wat de wijzigingen voor jou betekenen? We helpen je graag. Neem vooral contact met ons op voor meer informatie.

Verder lezen?

Mogen werknemers zelf vrije (religieuze) feestdagen kiezen?

Voor veel organisaties roept een nieuw jaar vol feestdagen een aantal vragen op. Christelijke feestdagen zijn in Nederland vaak vrije dagen, maar wat als deze feestdagen niet passen bij de religieuze of levensovertuigingen van jouw werknemers of collega's? Wat als zij bijvoorbeeld liever Diwali of Eid al-Fitr vieren dan Pasen of Pinksteren? Wat doe je binnen een diverse organisatie dan met de (standaard) vrije feestdagen? Kunnen werknemers bijvoorbeeld vrije religieuze dagen wisselen? In dit artikel leggen we er alles over uit!

Een kantoor aan huis en de Belastingdienst: dit moet je weten!

Veel zzp’ers, startende bedrijven en zelfs gevestigde bedrijven doen het: wonen en werken in één pand. Met of zonder personeel, het lijkt ideaal om een kantoor of werkruimte aan huis te hebben, zeker als het nog niet van belang is om een pand te huren of te kopen. Maar is het ook zo ideaal? Een kantoor aan huis is niet altijd aftrekbaar. In dit artikel nemen we je mee in de feiten en voorwaarden van de Belastingdienst rondom een kantoor aan huis!