eHerkenning mag verplicht worden bij elektronische belastingaangiftes

Op 1 januari 2020 werd de eHerkenning ingevoerd bij het doen van de belastingaangiftes voor ondernemers. Deze invoering stuitte op best wat weerstand: eHerkenning moet gekocht worden bij een commerciële aanbieder, wat betekent dat je moet betalen om je aangifte te kunnen doen en belasting te kunnen betalen. Ondanks het feit dat deze aanschaf (voorlopig) wordt vergoed, blijven sommige ondernemers hier ontevreden. Maar waarom mag het dan toch verplicht worden? MenL zet de feiten voor je op een rij!
eHerkenning voor bedrijven verplicht

DigiD voor bedrijven

eHerkenning is eigenlijk een soort DigiD voor bedrijven: je logt hiermee als bedrijf in bij overheidsinstanties. Met één inlog kun je bij verschillende instanties inloggen. Zo kun je het gebruiken om belastingaangifte te doen, maar ook om een vergunning of subsidie aan te vragen. eHerkenning heeft verschillende niveaus van inlegmiddelen. Het niveau dat jij nodig hebt, hangt af van het beveiligingsniveau dat het doel vereist. Vraag je bijvoorbeeld een omgevingsvergunning aan? Dan volstaat niveau 1. Maar als je een octrooi wil aanvragen, heb je niveau 4 nodig. Bij dit betrouwbaarheidsniveau wordt je paspoort of ID-kaart gecontroleerd.  

Voldoende basis in de wet voor verplichting van eHerkenning

De advocaat generaal van de Hoge Raad heeft in juni 2022 geconcludeerd dat de overheid ondernemers mag verplichten om eHerkenning te gebruiken bij het doen van belastingaangiftes. Hiermee is hij ingegaan tegen het vonnis van de rechtbank Gelderland. Deze oordeelde eerder dat een wettelijke basis voor het verplicht gebruik ontbreekt zolang de Wet digitale overheid niet van kracht is. De advocaat generaal concludeerde daarentegen dat ook de bestaande wetgeving voldoende basis biedt om eHerkenning te verplichten.   

Vraag jouw eHerkenning aan

De minister mag dus niet alleen nadere eisen stellen aan de inhoud van een aangifte, maar ook aan de manier waarop deze elektronisch wordt ingediend. Heb jij nog geen eHerkenning aangeschaft? Doe dit dan snel! Je kunt hiervoor compensatie aanvragen op RVO.nl. Uiteraard kan jouw favoriete cijferheld je ook helpen bij de aanvraag en/of de compensatie. Neem vooral contact met ons op als we je hierbij kunnen helpen!  

Verder lezen?

MenL Cijferhelden x Pauwmans: een overheerlijke wisselwerking

Op 1 februari 2021 werd Pauwmans opgericht: een bedrijf van vier vrienden met een passie voor goede koffie, lekker eten en een flinke dosis gastvrijheid. Wat begon als een mobiele food-/koffietruck in de Broekpolder, is inmiddels een waar begrip in Vlaardingen. Sinds 1 november 2022 is de vaste stek van Pauwmans op De Loper geopend. Sinds de start van de onderneming mogen we bij MenL Cijferhelden de boekhouding verzorgen. Nik Hermans, één van de eigenaren van Pauwmans, vertelt: “We waren op zoek naar een kantoor dat ons goed kon adviseren en er flink wat verstand van had, zodat wij ons konden bemoeien met de dingen die we leuk vonden.” Bij MenL vonden ze uiteindelijk zelfs meer dan dat stukje ontzorging: al snel ontstond er een te gekke wisselwerking waar niet alleen wij, maar zelfs onze klanten van profiteren!

Personeelssubsidies 101: Subsidie praktijkleren

Voor heel wat organisaties is personeel de allergrootste kostenpost. Maar gelukkig zijn er ook heel wat mogelijkheden om op deze kosten te besparen! In onze serie ‘Personeelssubsidies 101’ nemen we je mee in een aantal interessante subsidies en tegemoetkomingen die jou kunnen helpen te besparen. In het eerste artikel gingen we in op de subsidie voor speur- en ontwikkelingswerk, in dit artikel gaan we in op scholingssubsidies – en in het bijzonder de subsidie praktijkleren.