Een kantoor aan huis en de Belastingdienst: dit moet je weten!

Veel zzp’ers, startende bedrijven en zelfs gevestigde bedrijven doen het: wonen en werken in één pand. Met of zonder personeel, het lijkt ideaal om een kantoor of werkruimte aan huis te hebben, zeker als het nog niet van belang is om een pand te huren of te kopen. Maar is het ook zo ideaal? Een kantoor aan huis is niet altijd aftrekbaar. In dit artikel nemen we je mee in de feiten en voorwaarden van de Belastingdienst rondom een kantoor aan huis!
Kantoor aan huis en de Belastindienst _ Fiscale regels kantoor aan huis _ MenL Cijferhelden

Wanneer is jouw werkruimte ook écht een kantoor aan huis voor de Belastingdienst?

Niet elke ingerichte werkplek wordt door de Belastingdienst ook daadwerkelijk gezien als kantoor aan huis. Allereerst moet je dus vaststellen of jouw werkplek/kantoor ook echt een zogeheten ‘fiscaal kwalificerende ruimte’ is. Om als kwalificerende ruimte te worden aangemerkt, moet de ruimte voldoen aan een zelfstandigheids- en inkomenscriterium. 

Het zelfstandigheidscriterium en inkomenscriterium

De werkruimte voldoet aan het zelfstandigheidscriterium als deze als zelfstandige ruimte te herkennen is. Dat klinkt, gezien de naam van het criterium, nogal logisch, maar betekent concreet dat er in ieder geval een eigen in- of opgang en een eigen sanitaire ruimte is. Als je er zelf niet zou werken, zou je de ruimte dus aan iemand anders kunnen verhuren. Een ingerichte werkplek op zolder wordt dus niet gezien als een kwalificerende werkruimte!

Het inkomenscriterium gaat, je raadt het misschien al, over het inkomen dat je vanuit de ruimte verdient. Als je jouw kantoor aan huis als enige werkruimte gebruikt, moet je minimaal 30% van je inkomsten in deze ruimte verdienen. Als je ook een andere werkruimte hebt, moet je 70% van je inkomsten in je kantoor aan huis verdienen. 

Wat als je werkruimte niet fiscaal aftrekbaar is?

Als je een kantoor aan huis inricht op zolder, kun je jouw werkruimte dus niet opvoeren als kantoor aan huis. Maar daarmee is het niet helemaal gedaan! Je kunt alsnog een aantal kosten opvoeren voor de Belastingdienst. Zo kun je de btw op de inrichtingskosten in aftrek brengen. Je kunt de btw over de kosten van je computer/laptop en bureau/bureaustoel dus terugvragen. Als je kosten hebt gemaakt die hoger zijn dan € 450 en die langer dan 1 jaar meegaan, kun je misschien zelfs gebruik maken van de investeringsaftrek. 

Wat als je werkruimte wel fiscaal aftrekbaar is?

Als jouw werkruimte voldoet aan de zelfstandigheidseis en de inkomenseis, wordt deze door de Belastingdienst ook daadwerkelijk gezien als kantoor aan huis. In dit geval kun je de kosten voor de ruimte aftrekken van de winst. De werkruimte wordt dan ook belast als onderdeel van je winst uit de onderneming. De fiscale regels met betrekking tot die belasting, zijn ontzettend ingewikkeld en verschillen per bedrijf. Zo zitten er verschillen in een fiscaal aftrekbare werkruimte voor bv’s tegenover eenmanszaken, maatschappen en VOF’s, maar ook tussen huurwoningen en koopwoningen. 

Voldoet jouw woning aan zowel de zelfstandigheidseis of de inkomenseis – of wil je hulp bij het bepalen hiervan? De Cijferhelden van MenL staan voor je klaar en helpen je graag! Samen kijken we wat van toepassing is op jouw situatie. Neem je contact met ons op? We zullen de koffie alvast klaarzetten!

Verder lezen?

Belastingplan 2024 & ondernemers: de 5 belangrijkste punten voor jou

Prinsjesdag is weer voorbij en op woensdag 20 september is er al druk gedebatteerd over de voorstellen uit de Miljoenennota en het Belastingplan 2024. Maar wat staat er eigenlijk in deze plannen en wat betekent dat voor jou als ondernemer? Dat leggen we je in dit artikel uit! Let wel: het gaat hier nog om plannen. Deze plannen moeten eerst nog worden goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer. Toch is het fijn om alvast te weten wat er mogelijk op stapel staat. Lees je mee?  

MenL Cijferhelden bestaat in 2023 25 jaar!

Driewerf hoera voor MenL Cijferhelden! Wij blazen dit jaar namelijk 25 kaarsjes uit! We startten als administratiekantoor in de Mahlerstraat in Vlaardingen. We bouwden de benedenverdieping om tot kantoor waar wij ondernemers uit Vlaardingen en omstreken konden helpen bij het opzetten en bijhouden van een feilloze boekhouding. We startten vanuit de verbouwde slaapkamer, maar breidden langzaamaan uit naar de volledige benedenverdieping. Nu, 25 jaar later, staat er aan de Arij Koplaan een administratie- en accountantskantoor waar nog elke dag met héél veel plezier wordt gewerkt en waar wij ontzettend trots op zijn!