Enorme piek in ziekteverzuim: 5 tips om goed voor je medewerkers te zorgen

Het ziekteverzuim in Nederland lag in het tweede kwartaal van 2022 maar liefst 1,2% hoger dan in het eerste kwartaal van het jaar. Dat betekent dat er ruim 100.000 mensen niet aan het werk waren. Een flink probleem, zeker in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt. Om te voorkomen dat je medewerkers harder moeten werken (en dus meer risico lopen op uitvallen), is het dus belangrijk om goed voor je medewerkers te zorgen. Maar hoe doe je dat? MenL zet 5 tips voor je op een rij!
ziekteverzuim tegengaan: 5 tips | MenL Cijferhelden

Tip 1. Zorg voor een open bedrijfscultuur

Een open bedrijfscultuur waarin veel vertrouwen heerst, draagt bij aan de gezondheid van je medewerkers. Een bedrijfscultuur is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, goed aan te passen. Bied je medewerkers transparantie over het functioneren van het bedrijf. Geef toegang tot belangrijke informatie, maar dring deze informatie niet op. Zorg ook voor een hoge mate van vertrouwen: als je je werknemers vertrouwt, voelen zij zich een stuk prettiger op het werk!

Tip 2. Draag bij aan een gezonde leefstijl

De algemene gezondheid van je medewerkers draagt natuurlijk flink bij aan het ziekteverzuim. Veel mensen denken dat je hier als werkgever nauwelijks aan kunt bijdragen, maar niets is minder waar. De eerste stappen naar een gezonde leefstijl kunnen prima worden gezet op de werkvloer! Zorg bijvoorbeeld voor een gezonde lunch in de kantine en stimuleer bewegen. Maak gezellig met zijn alleen een wandeling na de lunch, geef medewerkers de mogelijkheid om te sporten (al dan niet met een door de zaak betaald sportabonnement – indien mogelijk natuurlijk) en zorg voor voldoende ontspanning.

Tip 3. Wees betrokken bij je medewerkers

Betrokkenheid vanuit de werkgever draagt veel bij aan het werkgeluk en de gezondheid van je medewerkers. Merk je een verandering bij één van je medewerkers? Vraag hem of haar dan eens of hij wel goed in zijn vel zit. Neem hiervoor goed de tijd. Ga bijvoorbeeld samen wandelen en creëer een open gesprek. Let wel: tip 1 heeft veel invloed op het verloop van dit gesprek. De werknemer moet zichzelf wel op zijn gemak voelen om te kunnen delen hoe hij/zij zich voelt. Gaat het even niet zo goed? Bied deze medewerker dan aan om bijvoorbeeld wat rustiger aan te doen. Kijk hoe je hem of haar kunt ondersteunen bij de taken, neem wat taken weg of bied de werknemer aan om al dan niet tijdelijk meer thuis te werken. Onderzoek toont namelijk aan dat het ziekteverzuim ongeveer 0,5 procentpunt lager ligt bij thuiswerken! Blijf dan wel goed betrokken: bel de werknemer regelmatig om te vragen of het goed gaat.

Tip 4. Focus op output in plaats van input

Je medewerkers hebben waarschijnlijk een contract dat gebaseerd is op een bepaald aantal uur. Als werkgever is het natuurlijk fijn als deze uren ook gemaakt worden; je betaalt hen hier immers voor. Maar kijk ook eens wat beter naar de output: welke taken zouden zij moeten kunnen volbrengen in dit aantal uur? En redden zij dit? Hebben ze meer tijd nodig, kijk dan eens of het takenpakket wel realistisch is. Hebben je medewerkers minder tijd nodig? Dwing hen dan niet om de uren vol te maken, maar ga in gesprek. Misschien werken ze snel en efficiënt – en krijgen zij hetzelfde aantal taken in minder uur vol dan een andere collega. Geef je medewerkers vertrouwen en focus niet op het aantal uur dat moet worden gemaakt.

Tip 5. Verleg je focus van ziekteverzuim naar welzijn

Tips krijgen is natuurlijk hartstikke leuk, maar de belangrijkste tip is misschien wel om je focus te verleggen. Als je veel gefocust bent op het ziekteverzuim, kan dat frustrerend werken. Belangrijker is om je focus te verleggen naar het welzijn van je medewerkers. Menselijkheid is de sleutel tot een lager ziekteverzuim. Stel geen contracten en regels op om ziekteverzuim te voorkomen, maar ga in gesprek met je medewerkers. Loop rond, wees open, wees geïnteresseerd en probeer de ‘vraag achter de vraag’ te ontdekken. Wat zijn de onderliggende wensen van collega’s? Waar hebben zij behoefte aan? Als je ‘je mensen en hun wensen’ goed kent, kun je hen hierin ondersteunen. Wedden dat ze zich een stuk prettiger voelen op de werkvloer – en dat dit veel zal bijdragen aan de gezondheid onder je personeel?

HR-advies van MenL Cijferhelden

Heb je hulp nodig op het gebied van ziekteverzuim en ben je benieuwd naar hoe jij je focus kunt verleggen en je medewerkers kunt helpen op het gebied van gezondheid? Bij MenL kunnen we je helpen om de juiste stappen te nemen. Neem vooral contact met ons op als je meer wil weten. We gaan graag het gesprek aan!

Verder lezen?

Regeling onwerkbaar weer: zo werkt het

In sommige sectoren heeft het weer veel invloed op het al dan niet kunnen uitvoeren van je werk. Als je door extreem weer niet kunt weren, spreken we van onwerkbaar weer. Dit is bijvoorbeeld als het heel hard waait of streng vriest. Maar wat als dat extreme, onwerkbare weer lang aanhoudt en je niet kunt werken? Dan treedt de Regeling onwerkbaar weer in werking. Hoe dat zit lees je hier!

De aanzegplicht bij tijdelijke arbeidsovereenkomsten: dit moet je weten

Als werkgever kun je een tijdelijke arbeidsovereenkomst afsluiten met een werknemer. Zo’n tijdelijke overeenkomst komt met een aantal verplichtingen, waaronder de aanzegtermijn. Dit betekent dat jij als werkgever duidelijk moet aangeven of de overeenkomst na afloop wel of niet wordt voortgezet. Dit moet je schriftelijk doen, óók als de werknemer geen nadeel ondervindt van een mondelinge aanzegging. De Hoge Raad oordeelde hier onlangs nog over. Wij leggen je vandaag het verschil uit tussen de aanzeg- en opzegtermijn. Ook gaan we in op de nadelen van een mondelinge aan- of opzegging.