Bijtelling voor de auto van de zaak: zo zit het

Als je als werkgever een auto van de zaak ter beschikking stelt, moet je vaak rekening houden met bijtelling. Maar soms geldt er geen bijtelling voor de auto van de zaak. Hoe zit dat precies? MenL Cijferhelden legt het je uit!
Bijtelling voor de auto van de zaak: zo zit dat

Wanneer geldt er geen bijtelling voor de auto van de zaak?

In de meeste gevallen is er sprake van een bijtelling voor de auto van de zaak, tenzij de auto uiterlijk herkenbaar is ingericht voor bepaalde diensten. Denk hierbij aan politieauto’s, rouwauto’s of wagens for geldtransport. Op deze auto’s geldt geen bijtelling. Er is ook geen sprake van bijtelling als werknemers privé geen gebruik maken van de auto. Hier kan een (collectieve) afspraak over zijn gemaakt met de belastingdienst.

Maar ook als de werknemer wel privé gebruik maakt van de auto, kan het nog steeds zo zijn dat er geen bijtelling geldt voor de auto van de zaak. Dit is het geval als de werknemer op kalenderjaarbasis maximaal 500 kilometer privé rijdt. Dit kan zijn afgesproken met de ‘Verklaring geen privégebruik’, maar ook als een werknemer een goede, sluitende rittenregistratie bijhoudt.

Wanneer is er wel sprake van een bijtelling voor de auto van de zaak?

Als de werknemer de auto veel privé gebruikt, is er sprake van een bijtelling. Bij excessief privégebruik bedraagt de bijtelling de werkelijke waarde van dit gebruik. Als er niet excessief privé gebruik wordt gemaakt van de auto van de zaak én de auto heeft een CO2 uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer, geldt er een bijtelling van 22% van de grondslag.

Bij elektrische auto’s zit de bijtelling dan weer wat anders. Als de auto kan worden aangedreven door waterstof of het een zonnecelauto is en er sprake is van excessief privégebruik door de werknemer, bedraagt de bijtelling de werkelijke waarde van dit gebruik, min 10% van de grondslag. Als er geen sprake is van excessief privégebruik, bedraagt de bijtelling 16% van de grondslag.

Als de elektrische auto niet kan worden aangedreven door waterstof en het ook geen zonnecelauto is, is er ook sprake van bijtelling. Als er sprake is van excessief privégebruik, is de bijtelling d werkelijke waarde hiervan, min 6% van de grondslag. Maar let op: het maximale bedrag dat je kunt aftrekken is €2100. Is er geen sprake van excessief privégebruik? Dan is de bijtelling afhankelijk van de grondslag voor de bijtelling. Is deze €35.000 of lager? Dan is er sprake van 16% bijtelling. Is de grondslag voor de bijtelling meer dan €35.000? Dan bedraagt de bijtelling 22%.

Ingewikkeld? We helpen je graag.

Als je niet van plan bent om een rouwauto, een auto voor geldtransport of bijvoorbeeld een politieauto aan te schaffen, kunnen we ons voorstellen dat de bijtelling je een beetje duizelt. Maar gelukkig staan jouw favoriete cijferhelden voor je klaar. Heb je hulp nodig bij het uitzoeken van de bijtelling voor een auto van de zaak – of meerdere auto’s van de zaak? Neem dan vooral contact met ons op. Samen zoeken we alles uit – en voor je het weet vliegen je werknemers dan dolblij over de weg in hun splinternieuwe auto van de zaak!

Verder lezen?

MenL Cijferhelden x Pauwmans: een overheerlijke wisselwerking

Op 1 februari 2021 werd Pauwmans opgericht: een bedrijf van vier vrienden met een passie voor goede koffie, lekker eten en een flinke dosis gastvrijheid. Wat begon als een mobiele food-/koffietruck in de Broekpolder, is inmiddels een waar begrip in Vlaardingen. Sinds 1 november 2022 is de vaste stek van Pauwmans op De Loper geopend. Sinds de start van de onderneming mogen we bij MenL Cijferhelden de boekhouding verzorgen. Nik Hermans, één van de eigenaren van Pauwmans, vertelt: “We waren op zoek naar een kantoor dat ons goed kon adviseren en er flink wat verstand van had, zodat wij ons konden bemoeien met de dingen die we leuk vonden.” Bij MenL vonden ze uiteindelijk zelfs meer dan dat stukje ontzorging: al snel ontstond er een te gekke wisselwerking waar niet alleen wij, maar zelfs onze klanten van profiteren!

Personeelssubsidies 101: Subsidie praktijkleren

Voor heel wat organisaties is personeel de allergrootste kostenpost. Maar gelukkig zijn er ook heel wat mogelijkheden om op deze kosten te besparen! In onze serie ‘Personeelssubsidies 101’ nemen we je mee in een aantal interessante subsidies en tegemoetkomingen die jou kunnen helpen te besparen. In het eerste artikel gingen we in op de subsidie voor speur- en ontwikkelingswerk, in dit artikel gaan we in op scholingssubsidies – en in het bijzonder de subsidie praktijkleren.