“Daar gaat mijn zondag…” Je kent het wel: het einde van de maand of het kwartaal is weer in zicht. Tijd voor de aangifte van jouw onderneming! Zit jij nog steeds regelmatig op zondag met de handen in het haar, kijkend naar een eindeloze hoeveelheid mappen en schoenendozen? Dat kan beter! Gelukkig hebben we bij MenL wel wat ervaring met administratie en kunnen we ondernemers, van pas begonnen tot doorgewinterd, altijd adviseren op het gebied van hun administratie en/of boekhouding. Dus hier zijn ze: onze 5 ultieme tips voor je administratie als ondernemer!
1. Creëer een vast moment in je agenda
Bijna alle ondernemers hebben wel eens de avond voor een belangrijke maand- of kwartaalaangifte urenlang aan de keukentafel (of op kantoor) gezeten. Wat een gedoe, zo last minute! Dat kan natuurlijk een stuk fijner. Waarom plan je niet wekelijks een uurtje (of twee) in voor je administratie? Zo houd je alles veel beter bij en hoef je aan het eind van de maand of het kwartaal niet meer zo te stressen. En het mooiste is: als je het ook echt wekelijks doet, wordt het vanzelf automatisme!
2. Kijk of je zaken kunt automatiseren met bepaalde koppelingen
Veel boekhoudprogramma’s hebben tegenwoordig een aantal opties om zaken te automatiseren. Zo kun je je zakelijke rekening koppelen aan je programma om transacties automatisch bij te houden, maar ook een koppeling leggen met je webshop, zodat alle bestellingen direct kunnen worden verwerkt. Bij MenL werken we met Exact, een programma dat niet alleen onwijs handige koppelingen biedt, maar ook nog eens heldere overzichten voor je maakt. Zo kun je tijdens je wekelijkse administratie-uurtje meteen inzicht krijgen in de huidige stand van zaken van je bedrijf!
3. Digitaliseer zoveel mogelijk
Krijg je nog steeds facturen per post en bewaar je die traditiegetrouw in een schoenendoos? Die tijd is voorbij! Veel leveranciers sturen tegenwoordig ook digitale facturen. Verwerk deze direct in je boekhouding óf bewaar ze in een aparte map in je inbox, zodat je deze tijdens je wekelijkse administratie-uurtje kunt verwerken. Scheelt weer een hoop tijd!
4. Houd je werkplek (en daarmee je administratie) schoon en opgeruimd
Een schone, opgeruimde werkplek heeft onwijs veel voordelen. Het houdt je hoofd rustig, zorgt ervoor dat je lekker kunt werken én het zorgt ervoor dat het bijhouden van je administratie een stuk relaxter wordt. Want zeg nu zelf: er is toch niets vervelender dan je hele bureau overhoop te moeten halen om die ene bon of dat ene parkeerkaartje te vinden? Opruimen dus! Scheelt een hoop gedoe.
5. Huur een cijferheld in om je administratie bij te houden
Zie je nu echt door de bomen het bos niet meer en wil het écht niet lukken om je zondagavonden relaxt door te brengen? Dan zit er niets anders op: tijd om een cijferheld van MenL in te schakelen. We helpen je met alle liefde bij het opzetten en bijhouden van je administratie. En ben je bang voor de kosten? Geen zorgen. We vinden het leuk om je te helpen en je nieuwe dingen te leren, zodat je het op den duur misschien wel weer zelf kunt gaan bijhouden. Maar dan natuurlijk wel een stuk meer geordend 😉 Benieuwd naar wat we voor je kunnen doen? Neem vooral contact met ons op! Zien we je snel?